Jak przebiega proces regeneracji wtryskiwaczy?


Wszystkie podzespoły samochodu mają swoją żywotność, dotyczy to również wtryskiwaczy. Ich zadanie polega na dostarczaniu mieszanki paliwowej do komory spalania w silniku. Paliwo dostarczane do wtryskiwacza króćcem dopływowym pod dużym ciśnieniem zostaje zmagazynowane w studzience – do uzyskania odpowiedniej wartości ciśnienia, a następnie po podniesieniu się iglicy, wyrzucane jest przez końcówkę wtryskiwacza z dużą siłą. Jakie są objawy zużycia wtryskiwaczy i jak przebiega ich regeneracja?

Przyczyny i objawy uszkodzenia wtryskiwaczy

Podstawową przyczyną awarii wtryskiwaczy jest fakt, że nie wytrzymują narzuconych warunków pracy. Wtryskiwacze pracują pod wysokim ciśnieniem, a ich praca jest bardzo precyzyjna, dlatego należy zadbać o stosowanie wysokiej jakości oleju napędowego. Awarię może spowodować nie tylko brak właściwości smarnych, ale także niewłaściwy skład biochemiczny oleju. Obecność zanieczyszczeń może doprowadzić do zapchania dziurek we wtryskiwaczach, co w konsekwencji powoduje unieruchomienie pojazdu. Pierwszym objawem zużycia wtryskiwaczy jest zwykle problem z odpaleniem silnika w niskich temperaturach. Pojawia się także charakterystyczne dymienie z rury wydechowej, spadek mocy i zwiększenie zużycie paliwa.

Jak przebiega regeneracja wtryskiwaczy?

Aby regeneracja wtryskiwaczy przyniosła pożądany efekt, niezbędne jest jej wykonanie w profesjonalnym serwisie samochodowym. W pierwszym etapie wtryskiwacz musi zostać zdemontowany na podzespoły i elementy, a następnie jest poddany obserwacji przy użyciu mikroskopu do oceny stopnia zanieczyszczenia. Każda część wtryskiwacza czyszczona jest w myjce ultradźwiękowej oraz metodą wysokociśnieniową gorącym detergentem. W kolejnym etapie następuje wymiana uszczelnień wewnętrznych wtryskiwacza oraz wszystkich elementów uszkodzonych lub zużytych. Po ponownym zamontowaniu wtryskiwacza wykonywana jest jego regulacja oraz testy sprawdzające prawidłowe działanie podzespołu.

Wróć do bloga